tisdag 1 december 2009

.Uppfostra eller inte?

Var med killarna på öppna förskolan idag och som vanligt kom det en mamma med sin lilla son som är runt tre. Han skrämmer dem andra barnen, slåss, är elak, puttas, ja han är helt enkelt inte snäll. Vad gör mamman åt det, ingenting! Jag blir så trött på henne. Han bara fortsätter och fortsätter att vara dum, det förstår jag. Hur ska han lära sig när hon bara är snäll och inte ens blir arg på honom. Idag var det minst fyra barn som råkade ut för honom och dem flesta var under ett. Varför är det så att vissa föräldrar har svårt att uppfostra sina barn. Hade det varit mina barn som var elaka så hade jag för det första blivit arg och förklarat att så gör man inte och hade det inte hjälpt så hade jag åkt därifrån. Ngt måste man ju göra för att få barnen att förstå, han är ju dessutom inte så liten.
Jag vet inte vad som är rätt och fel i alla situationer. Jag kanske är hård emot barnen, men jag tycker att man måste lära barnen vad som är rätt och fel och när dem gör dumheter så måste man bli arg och få dem att förstå varför man inte ska göra så. Nej, vissa människor borde inte skaffa sig barn, eller annars borde dem sätta in barnen tidigare på dagis så dem lär sig hur man ska vara mot andra barn och få lite mer konkurrens.
Det är ju tråkigt för jag och många med mig känner ju en irritation mot både mamman och barnet och det känns ju inte bra. N råkade oxå ut för honom idag, men då gick det ganska bra.
Nåja, det finns nog ingen som är den perfekta mamman el pappan och alltid har "perfekta" barn som gör som man ska jämt, men man kan ju försöka =)

Hur tycker ni att man ska göra, ngn som har några tips att komma med?

Kramar

3 kommentarer:

Vickie sa...

Hade det varit jag hade jag nog till sist sagt till barnet om det gav sig på mina barn. Kan inte föräldrarna säga till och lära dem vad man får göra får väl vi göra det ;o)
Hoppas du får en skön vecka. Själv ska jag med barnen i morgon och ta spruta nr 2, inte kul inte.. förstår att de inte vill med tanke på hur det gick sist.
Tycker om dig!!!
Kramisar

Therese sa...

Ja du, det är ju aldrig enkelt med barn och uppfostran... Det är väl olika, ibland känner jag att jag är för sträng mot mina, medan ibland känner jag mig för slapphänt..
Huvudsaken är ju att man inte kränker barnen, även om de är små så har de ju känslor o så,fast de inte kan uttrycka sig.. Flummigt kanske, men men..

Tack för senast! Kram

Irené sa...

Jag håller med Vickie, är någon dum mot mina barn så säger jag ifrån, det tycker jag att man måste göra. Barn måste lära sig att det blir konsekvenser av det man gör och att det finns vuxna som bryr sig även om de egna föräldrarna inte gör det... Men det är svårt det där!

Kram!