torsdag 2 december 2010

.Grottor med smak av pepparkaka

Har länge letat efter några roliga recept att baka till advent och jul. Hittade ett härligt recept på Cecces blogg och eftersom jag älskar pepparkakor så passar det ju kalas.
Så idag när lillkillen ska sova så tänkte jag försöka slänga ihop en sats. Blir bra till glöggen på lördag!

Pepparkaksgrottor

Ingredienser
4 dl mjöl
0,75 dl potatismjöl
1 dl Brun Farin
1 tsk bakpulver
4 tsk pepparkakskryddor
200 gram smör
lingonsylt, gärna lite avrunnen

Tillagning
30 kakor

1. Värm ugnen till 200 grader. Ställ småbrödsformar på en plåt.

2. Blanda de torra ingredienserna. Tillsätt kylskåpskallt smör i mindre bitar. Nyp ihop till en smidig deg.

3. Forma degen till en rulle. Skär rullen i mindre bitar. Forma bitarna till kulor och lägg i formarna.

4. Gör en liten grop i varje kula med fingret och lägg i en klick lingonsylt.

5. Grädda i 10-12 minuter. Låt svalna.


/ Mrsfunky

1 kommentar:

Therese sa...

Jag är nog lik dig, älskar att stöka å böka till jul, inte för att jag måste utan för att jag vill. jag får julstämning av det :-) Å jag gjorde en variant av dessa med endast kanel, inte dumt det heller :-) Kram å en fin dag önskar jag dig vännen! <3