tisdag 1 mars 2011

.Abort- rätt eller fel?

Idag började vi en ny kurs som handlar om obstetrisk-, gynekologisk- och neonatal vård. Mycket intressant och jag ser framemot att få höra alla föreläsningar och lära mig mera om allt.
Föreläsningen idag handlade om legal abort. Ett mycket laddat och svårt ämne som det finns mycket etiska frågeställningar kring. Är det rätt eller fel med abort? Är det rätt att göra abort pga av sjukdom hos barnet, eller för att det inte passar i tiden att få barn just då?

Hörde nu att man kan ta reda på vilket kön barnet har genom ett enkelt blodprov i fingret. Vad kommer det att ha för konsekvenser i framtiden? Kommer det att leda till att man gör abort pga fel kön eller?
Det föds ca 100 000 barn varje år i Sverige och varje år är det ca 40 000 aborter som genomförs bara i Sverige. Det är alldeles för stora och hemska siffror. Varför är det så många aborter? Hur kommer det sig att så många inte skyddar sig? Jag tycker att det är fruktansvärt om man tänker på att det är 40 000 barn varje år som inte ens får ngn chans att leva
Varför?
Ja, som sagt, det är svåra ämnen, men oavsett vad jag själv tycker och tänker så kommer jag att få möta det i mitt yrke. Det är i många fall barnmorskan som kommer att ta hand om aborterna och då gäller det att vara professionell oavsett din personliga åsikt. Vilket val var och en gör är ens egen sak, men i många fall tycker jag att man borde tänka efter lite mer.

/ Mrsfunky

Inga kommentarer: