torsdag 17 februari 2011

.Intressant och känsloladdad dag

Idag i skolan har vi haft en väldigt intressant, men känsloladdad dag. Vi har pratat om kvinnlig könsstympning, om Fistulasjukhuset i Afrika samt om kvinnovåld och våldtäkter. Mycket intressanta ämnen, men oj vad glad jag är över att få vara kvinna i Sverige och inte i tex Somalia.
Det är ämnen som berör på djupet och jag imponeras av alla dessa kvinnor som varje år blir omskurna på olika sätt, men som samtidigt verkar kunna gå vidare som om ingenting har hänt. Tänk dig själv att bli av med dem flesta av dina könsorgan och sedan bli ihopsydd så det bara finns ett litet hål stort som en ärta kvar. Vilken smärta, vilken pina. Vilket lidande dem får gå igenom. Vissa av kvinnorna är bara barn, 3-4 år. Usch, jag får rysningar bara jag tänker på det.
Det är fruktansvärt och jag hoppas innerligt att arbetet med att stoppa könsstympningen på kvinnor går framåt ännu mer så vi kan få ett stopp på det här en gång för alla. Det är ca 140 miljoner kvinnor som är omskurna i världen och det är en ganska så stor siffra.

Den andra föreläsningen på förmiddagen handlade om Fistulasjukhuset i Etiopien där dem opererar och behandlar unga barn/kvinnor som har blivit förstörda under förlossningen. Vissa av kvinnorna har fistlar från både urinvägarna och tarmarna och läcker både urin och avföring. Dessutom så har en del problem att gå pga att bäckenet har gått i nekros för att dem har varit för unga när dem födde barn och barnen i sin tur har varit för stora. Sjukhuset tar emot alla patienter som kommer och det går runt med hjälp av donationer. Inom området finns det bla en stomiavdelning som Oprah Winfrey sponsrar helt och betalar. Det finns många goda människor i världen som gör skillnad för andra. Det var riktigt intressant att höra om sjukhuset och jag skulle med glädje vilja åka dit och göra ett studiebesök. Det vore intressant att få se hur dem går tillväga och hur dem gör för att hjälpa alla dessa kvinnor.

På eftermiddagen pratade vi om kvinnovåld
och vi fick bla se en film som handlade om en kvinna som blev tillsammans med en man. Allt var bra till en början, men sedan började han kontrollera henne mer och mer och sedan kom först den psykiska misshandeln och efter det även den fysiska misshandeln. När hon blev gravid så misshandlades hon så svårt så hon fick missfall och det var även då hon lämnade honom. Det går inte att förstå hur dessa män kan göra så emot sina kvinnor, än mindre hur dessa kvinnor kan stanna kvar hos sina män.
Ja, att bli barnmorska innebär att man kommer att få möta många svåra frågor och det är mkt känslor inblandat. Det kommer nog att bli svårt ibland, men jag känner ändå att jag har valt helt rätt. Jag är på rätt plats och mitt äventyr har bara börjat! =)

/ Mrsfunky

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad intressant dag du haft! Förstår att du blev berörd. Om du ska åka på studiebesök någon gång kan jag haka på i min yrkesroll också, intressant med olika perspektiv:) du har valt helt rätt yrke vännen, barnmorska passar verkligen dig. Kramar

cecce sa...

Oj...många "tunga" saker på en gång!
Könsstympning är vidrigt!! Blir arg bara jag tänker på det! Borde verkligen försöka stoppas med alla medel!

Kan tänka mej att barnmorska är ett intressant yrke där man får vad med och se..och lära sig mycket!

Kramar