onsdag 29 augusti 2012

.Delar sorg och glädje

Att vara barnmorska innebär att man får dela en massa känslor med människor som man inte känner. Man får dela glädjen när dem för första gången träffar sitt nyfödda barn, man får följa dem på MVC när dem är gravida och se hur magarna växer. Det finns så mycket glädje i jobbet. Samtidigt finns det även en hel del sorg, föräldrar som väljer att ta bort ett efterlängtat barn pga handikapp eller andra skador, föräldrar som kommer in och har fått missfall i sen graviditet eller ännu värre föräldrar som förlorar barnen vid födelsen. Man vet inte vad man ska säga, vad man ska göra för att trösta. Det finns inga ord som hjälper. Nej, det är inte alltid lätt att vara barnmorska, men jag älskar verkligen mitt jobb!

Två nätter nu som jag har jobbat har jag dessutom fått glädjen att mysa med små bebisar vars föräldrar har behövt vila lite och det är sååååå mysigt att få snosa lite bebis och sedan veta att jag kan lämna tillbaka dem när dem blir gnälliga =)

/ Mrsfunky

Inga kommentarer: