onsdag 29 augusti 2012

.Vad är tabata?

Vad är tabata? Ja, det har jag oxå undrat, men nu vet jag.

Så här står det på google:

Tabata är en intervallträning som utarbetats av Dr. Izumi Tabata vid National Institute of Fitness and Sports i Tokyo. Det är en intervallform där vi tränar både uthållighet och snabbhet/explosivitet. Genom att även lägga in styrkeövningar i intervallen får vi förutom den heltäckande träningen för kondition samtidigt en ökad styrka. Denna träningsform har också en fantastisk fettförbrännande effekt.

En Tabata består av 20 sekunder utövning på maximal intensitet, följt av 10 sekunder vila. Denna cykel upprepas åtta gånger, alltså fyra minuter i fyra omgångar. Vi kommer att arbeta mycket med funktionella konditions- och styrkeövningar där flera muskelgrupper engageras samtidigt. Målet är att alltid utföra så många repetitioner som möjligt.

Vill du bli helt slut och svettas som en gris och känna att du vill ha träning för hela kroppen, en riktig utmaning, ja då är det rätt träning för dig. Utmana dig själv och gå iväg på ett pass, kan jag kan du! =)




Har faktiskt laddat ner en app som jag har tänkt att använda mig av hemma så jag kan träna tabata även på hemmaplan när jag inte hinner iväg på ett pass. Den säger till när det har gått 20 sek och sedan när det har gått 10 sekunder. Har inte hunnit testa den ännu, men får se när det blir. Hoppas på att den är bra!

/ Mrsfunky

1 kommentar:

maria sa...

Jag försöker också hitta den där träningslusten men har inte hittat den än. Den är som bortblåst tyvärr. Kanske kommer fram i alla flyttkartonger :)