onsdag 8 augusti 2012

.Boktipset

I sommar har jag hittills hunnit läsa några böcker. Kanske inte så många som jag hade velat, men det är ju annat som ska hinnas med också.

Några av böckerna jag läst:



Mikaela Holm, en nybliven barnmorska som gick i min klass som nu oxå är författare. Hennes debutroman var riktigt bra och jag kan varmt rekommendera den.

(Recension ifrån adlibris)
En tidig septembermorgon går Sara in till sin chef och säger upp sig från sitt jobb som ekonom. Utan att ha något annat jobb inom räckhåll.
Det enda hon har är sin dröm. Drömmen om att få göra ett matlagningsprogram om Bohuslänska mattraditioner.

Sara, den svartsjuka och impulsiva flickvännen samt den lugna och rationella Jakob är ett till synes omaka par. Men göms det en annan
sanning under ytan?

När alla faktorer för att uppnå den lycka hon så länge strävat efter borde vara uppfyllda, börjar problemen att hopa sig. Vad kommer öborna att tycka om ett tv-program och vem är det som skickar hotfulla brev?
Relationen knakar i fogarna och familjeproblem kommer upp till ytan.
Är lyckan nåbar eller kommer det alltid att komma något i vägen?

Jag ger den 4 av 5 funkys




En sann berättelse om mordet på Emmas små barn som hände för flera år sedan i Arboga, en otroligt stark och bra bok som berör på djupet. Kan varmt rekommendera den.

(Recension ifrån adlibris)

Äntligen hade tillvaron ordnat sig för Arbogatjejen Emma. Hon som alltid fallit för fel killar och tidigt blev ensamstående mamma med två barn. Nu hade hon mött en trygg man och de planerade för ett liv tillsammans. Men en kväll stod någon ur det förflutna i dörren och tragedin var ett faktum. Emma blev svårt misshandlad. Hennes barn Max och Saga hade aldrig någon chans.
När Emma vaknade upp befann hon sig i en märklig polisutredning där hon hölls isolerad utan att veta vad som hade hänt henne - eller barnen. Hon som varit en vanlig småstadsflicka blev sedan rikskänd när hon valde att träda fram och berätta om sina upplevelser. Emmas starka utstrålning möttes av djup beundran men också misstro. "Hur kan hon se så glad ut?" Man tycktes vilja att Emma skulle gråta och hata. Med sin sorg ifrågasatt tog sig Emma igenom två rättegångar och pekade ut sina barns mördare. Hon omvandlade tyskans hat till kärlek och framtidstro. Men bakom fasaden pågick varje sekund en kamp för att orka ta sig tillbaka till livet.
Varför gråter inte Emma? är en provocerande men uppriktig skildring som bryter mot den gängse bilden av hur man ska bete sig i sorgens stund. En berättelse om en helt vanlig svensk familj som i krisen visar prov på en ovanlig sammanhållning och kompromisslös kärlek.


Jag ger den 5 av 5 funkys


Kristina Ohlson har tidigare skrivit tre fantastiska romaner och även denna kan varmt rekommenderas, en bok som man inte vill eller kan lägga sig ifrån.

(Recension ifrån adlibris)

En fullsatt Boeing 747 lyfter från Stockholm och flyger mot New York. Kort efter start hittas ett hotbrev på en av flygplanets toaletter. Krav riktas mot både den svenska och amerikanska regeringen, om de inte infrias kommer planet att sprängas. Ett av kraven från kaparna är att regeringen ska ompröva sitt beslut att utvisa en man som Säpo bedömt vara en säkerhetsrisk. Regeringen ställs inför valet att rädda livet på de fyrahundra passagerare som hålls gisslan på tiotusen meters höjd eller att fullfölja utvisningen.

Kriminalkommissarie Alex Recht utreder kapningen av planet tillsammans med den färgstarka Eden Lundell på Säpos kontraterrorenhet.

Fredrika Bergman jobbar temporärt på justitiedepartementet och är inblandad i utvisningsärendet. Hon skickas tillbaka till polisen för

att vara kontaktperson mellan regering och polis. Utredningsgruppen får snart klart för sig att planen bakom kapningen är långt mer ondskefull än de någonsin kunnat föreställa sig.

På andra sidan Atlanten inser de amerikanska utredarna att de står inför ett ohyggligt dilemma. Kravet som ställs på den amerikanska regeringen rör ett hemligt fängelse i Afghanistan som kallas Tennyson Cottage. Men vill man verkligen gå kaparna till mötes?

Timmarna går och Fredrika och Alex inser med växande fasa att de snart förlorat varje möjlighet att rädda planet och dess passagerare. Kampen mot klockan blir också en kamp mot de amerikanska myndigheternas skräck för nya terrorattentat. Och snart är bränslet i planet slut

Jag ger den 4 av 5 funkys


Jungstedt är ytterligare en författare som jag har fastnat för och jag har läst alla hennes tidigare böcker i samma serie och vad kan jag säga, jag har sträcktläst dem alla, så även denna.

(Recension ifrån adlibris)
När den omstridda debattredaktören på en av Sveriges största dagstidningar, Erika Malm, hittas mördad på ett hotellrum i Visby väcker dådet stor uppståndelse. Mordet sker mitt under den myllrande Almedalsveckan. Utredningen pekar åt olika håll; ett hotbrev från nynazister, ett mystiskt besök på Romateatern och spår av en hemlig älskare.
Kriminalkommissarie Anders Knutas och kollegan Karin Jacobsson tar sig an fallet. Men inte bara utredningen vållar de båda poliserna huvudbry. Vad ska de göra åt den kärlek som börjat spira mellan dem?
Journalisten Johan Berg är polisen hack i häl samtidigt som han försöker lappa ihop vardagen efter tragedin som drabbat hans familj.
Under tiden rör sig en gärningsman i kulisserna. Någon som själv vill avgöra slutet på den sista akten.

Jag ger den 4 av 5 funkys



Jag har tidigare aldrig läst ngt av Roslund och Hellström, men båda mina systrar har läst deras böcker och har rekommenderat dem. Jag tycker att det var en väldigt bra bok även om språket var lite väl grovt och vulgärt ibland, inte riktigt vad man är van med att läsa. Jag kan dock ändå rekommendera den och jag kommer garanterat att läsa fler böcker av samma författare.

(Recension ifrån adlibris)

Två barn hittas döda i ett källarförråd. Fyra år senare rymmer deras mördare från en fångtransport. Polisen är övertygad - han kommer att mörda igen.

I en svensk småstad lämnar en pappa sin femåriga dotter ovanligt sent på dagis. Bara några timmar senare hittas flickan våldtagen och död. Hur kunde detta hända? När polisen står maktlös tar pappan saken i egna händer. Och plötsligt jagar man inte längre en pedofil utan dras in i ett brottmål som berör hela landet. En pappa som hämnats sin dotters död står inför rätta anklagad för mord.

Ute i landet startar reaktionerna, demonstrationer anordnas för att pappan ska släppas fri och medborgargarden agerar domare och bödel. Och frågan ställs på sin spets: Vem måste dö först? Vems liv är värt mest?

Jag ger den 4 av 5 funkys

/ Mrsfunky

Inga kommentarer: