måndag 6 februari 2012

.Perfekt, men i vems ögon?

Idag strävar dem flesta efter att vara perfekta. Man ska ha ett perfekt hem, en perfekt kropp, perfekta små barn, fina små familjer, ett bra jobb där man tjänar mycket pengar, man ska hinna träna, göra karriär, etc, etc och dessutom ska du även hinna med ett privatliv och hinna umgås med alla dina perfekta vänner och glöm dessutom inte att du även ska hinna med att träna. Så hur hinner man allting, för vems skull ska man vara perfekt, sin mans skull, alla andra runtom en eller för din egen? Jag har många i min närhet som mår dåligt över olika saker och det finns flera som kämpar med vikten och sina ideal att vara perfekta, men för vems skull gör dem det? Jag skulle gärna vilja gå ner flera kilo i vikt, för min skull, inte för ngn annan. Min man älskar mig precis som jag är och vad andra tycker, ja, det hör inte hit, men däremot mår jag dåligt över att känna mig tjock. Jag kanske inte är så tjock, men jag får prestationsångest och känner mig jättetjock i närhet av andra, speciellt sådana som står mig nära och som själva har kämpat och dessutom inte verkar nöjda med hur dem ser ut.

Varför ska jag vara den tjocka, varför är det så svårt för mig att gå ner i vikt?

Svaret är enkelt, jag gillar mat, jag gillar att äta och dessutom vill jag inte hela tiden behöva tänka på vad jag stoppar i mig eller få dåligt samvete över att jag inte har tränat på en vecka, eller en dag. Jag vill kunna njuta av livet och leva det fullt ut utan ett samvete som hela tiden säger annat.
Nej, det är inte alltid enkelt att leva ett liv och hela tiden sträva efter perfektion. Jag är perfekt i min mans ögon och även i Guds ögon, jag ska bara bli perfekt även i mina egna ögon., även om det tar ett tag.

Jag försöker att inte tänka så mycket på hur jag ser ut, eller om jag råkar väga ett kilo mer eller två, men ibland är det svårt. En sak är i alla fall säker, jag vill inte att min strävan efter att gå ner i vikt ska ta över och göra att andra i min närhet mår dåligt eller att jag själv känner mig stressad och inte kan leva mitt liv fullt ut, då är det inte värt det.

Du är perfekt, du duger precis som du är!

/ Mrsfunky

1 kommentar:

Therese sa...

Verkligen kloka å tänkvärda ord som jag tar med mig...