torsdag 23 februari 2012

.Inte så bara

Att plugga till barnmorska är inte så bara inte. Det är mycket man ska lära, mycket man ska kunna och flera gånger varje dag undrar jag vad jag har gett mig in på. Det är som en berg och dalbana, ena sekunden känns det helt rätt och nästa så känns det som om jag inte alls borde fortsätta, för hur ska jag klara av det. Men, men, skam den som ger sig. Jag kommer självklart att klara det, även om det är mycket saker kvar att lära.

Unga mammor, gamla mammor, förstföderskor, flerföderskor,
snabba förlossningar, långdragna förlossningar,
placentor som inte vill lossna,
blödningar, bristningar, rupturer,
sugklockor och kejsarsnitt
navelsträngar runt halsen, dåliga barn
barn som kommer med vidöppen bjudning och säger hej till världen på ett annorlunda sätt,
smärtlindring, lustgas, ryggbedövningar, ingen smärtlindring,
profylaxandning,
etc, etc....

Ja, jag kan gå på i evigheter, det finns så mycket olika saker som kan hända. Ingen förlossning är den andra lik. Häromdagen hade jag en kvinna som fick sitt första barn och hon hade ingen smärtlindring alls, man såg knappt på henne att hon skulle föda. Snacka om kroppskontroll, det var häftigt att få vara med om.

/ Mrsfunky

Inga kommentarer: