tisdag 7 februari 2012

.Dopfest

Jag och killarna har ikväll varit på familjegudstjänst i Svenska Kyrkan. N går på kyrkans barntimmar och ikväll hade dem familjegudstjänst med dopet som tema. Dem hade bjudit in alla barn som döptes förra året och deras föräldrar till en stor festgudstjänst med drama och sång. N var med och spelade drama och var så duktig. Han fick också vara med att tända ett av ljusen under trosbekännelsen.
Dem barn som döptes förra året fick ta emot en dopängel gjord i glas ifrån Betlehem. Väldigt fin gåva!


Att döpa sitt barn är för många en stor tradition, själv har jag inte döpt mina barn. Jag tror inte på barndop utan jag tror på vuxendop istället och valde att barnvälsigna mina barn istället, dvs man ber för dem att dem ska få ha det bra i livet och att dem får vara friska och ha hälsa. Tanken med det är att dem själva ska ha möjlighet att få välja om dem vill döpas eller inte, det ska vara ett eget val dem gör. Jag hoppas att dem en dag väljer att döpa sig, men det är deras val och inte mitt och jag kan bara leva ut min tro och hoppas att dem på det sättet väljer rätt.

Efter gudstjänsten var det uppdukat kaffe och tårta som barnen hade bakat idag. N mumsade i sig tre stora bitar, så han var nog lagom mätt när vi kom hem.


/ Mrsfunky

Inga kommentarer: