fredag 4 november 2011

.Vägen till att bli mamma

Igår fick jag vara med en dag på fertilitetsenheten i Örebro. Wow, vilket jobb dem gör, helt otroligt. Jag fick vara med och se hur det går till att bli föräldrar genom IVF och det var så intresssant. Tänk att tekniken har gått så pass mkt framåt så att man idag kan hjälpa människor att bli föräldrar när dem inte klarar det på egen hand. Underbart!


På förmiddagen fick jag vara med och se hur man plockar ägg ifrån kvinnorna som sedan skickas in på labaratoriet för att där befruktas med antingen mannens spermier eller med en donators spermier.
På eftermiddagen var jag sedan med och träffade dem paren som för några dagar sedan hade plockat ägg och nu skulle komma för att få tillbaka ett embryo. Vad kan man säga, det var häftigt att få vara med och se allt, forskningen går framåt.

Jag fick även vara med på samtal och höra både vad läkaren säger till dem par som kommer dit för första gången, men också vad barnmorskan säger. Vilken procedur det är, vilken resa dem här föräldrarna får vara med om. Vägen till att bli mamma är inte alltid enkel, men det är helt klart värt besväret oavsett vilken väg man går.


/ Mrsfunky

Inga kommentarer: