lördag 18 juni 2011

.En liten människa

Att jobba som barnmorska, eller blivande barnmorska och jobba på kvinnokliniken kan innebära tuffa beslut, känslomässiga svårigheter. Det är inte så lätt alla gånger och jag tror att jag kommer att få vara med om en hel del saker som är känslomässigt jobbiga. Igår var en sådan dag.


Vad är det som gör att vissa människor får kämpa i år för att bli gravida och vissa människor bara blir gravida utan att ens blinka. Vissa människor kämpar i veckor, månader, år för att få bli föräldrar och får gå igenom undersökning efter undersökning och kanske ändå inte lyckas. Andra människor blir som sagt gravida utan att knappt försöka och vill sedan inte ha barnet för att det inte passar just då. Varför, jo, det kanske förstör deras perfekta liv, mamman är för ung eller hon vill helt enkelt inte ha barnet. Vem har rätt att välja om ett barn ska födas eller inte?!

Fick vara med att se en abort igår och jag såg denna lilla människa födas och det var tufft att inte visa vad jag egentligen kände. Jag var professionell, visade ingenting, men inom mig kändes det jobbigt, ledsamt. Visste inte riktigt hur jag skulle reagera. Det var en liten mini människa, ca 10 cm lång men helt perfekt. Han/hon hade två händer med fem fingrar på varje hand, två fötter med fem tår på varje fot. Den hade ett ansikte, ja, den där lilla människan var helt perfekt i mina ögon, men fick inte ens chansen att fortsätta att växa och få leva sitt liv. Varför? Detta lilla barn, skapat av Gud och nu lever det inte längre. Det är fruktansvärt! Vem ger oss rätt att bestämma vem som ska leva eller inte?

Ja, vissa saker inom mitt blivande yrke är inte lätt att vara med om och det kan vara känslomässigt jobbigt, men jag känner ändå att jag är på rätt ställe. Det är här jag ska vara, det är det jag ska jobba med. Jag kan inte förstå alla beslut som tas, jag håller inte med om allting som sker, men jag vill bli barnmorska och jag är en bra bit på väg.



/ Mrsfunky

2 kommentarer:

Therese sa...

Ja fyyy, jag hade nog inte klarat av att hålla mig proffessionell, just abort är svårt och känsligt. Även om jag tycker det finns fall där det är berättigat, exempelvis vid en våldtäckt, tycker jag att det är för lättvindigt i dag att få en, att det missbrukas som preventivmedel nästan. Men jag är övertygad om att du kommer att bli en underbar barnmorska, precis en sådan som jag skulle vilja ha om jag fick fler barn! KRAM och trevlig helg <3

Therese sa...

Starkt att välja ett sånt yrke där man får se sånt oxå..Skulle aldrig klara av att göra en abort eller vara med när nån annan gör det heller. Eloge till dig<3<3
Hoppas du får en bra dag på jobbet.
Kram!!