onsdag 14 september 2011

.En kväll som ingen annan

Jobbade kväll igår på förlossningen och det var en fullspäckad kväll, full av utmaningar. Jag var helt slut när jag kom hem, men oj vad mkt jag har lärt mig. Jag följde ett par som väntade sitt första barn och jag var inne hos dem från kl två när jag kom tills kl blev halv tio och det var dags att hinna rapportera och skriva in allting. Barnmorskan som jag gick med igår hade fullt upp så jag fick ta en hel del ansvar själv och sedan fråga när det blev problem. Kändes ganska bra ändå, för man inser att man kan mer än vad man tror. Det var en riktigt tuff förlossning, men mamman var så stark och kämpade på fantastiskt bra. Vilken kvinna! Tillslut var orken borta och vi fick hjälpa henne att få ut barnet genom att lägga en sugklocka. Efter flera dragningar och en massa peppning så kom tillslut barnet ut och jag fick en stor dusch av både blod, fostervatten och barnbeck. Nice!
Nåja, det är sådant man får räkna med när man jobbar som barnmorska. Man får inte vara redd för att bli kladdig inte.

Jag blir alltid lika rörd när jag får vara med och ta ut barnen och se hur föräldrarna reagerar. Det är så starkt!
Tänk att varje dag få vara med om att fira födelsedagar, det är inte alla som får inte.

/ Mrsfunky

2 kommentarer:

svintoflickan sa...

underbart!
man får en speciell kärlek till sina barnmorskor å tänk att du kommer bli en sån,ler.

Therese sa...

Hoppas du haft en fin dag, kanske rentutav fylld med nya mirakel? KRAM <3