onsdag 12 november 2014

.Som en dröm

Mina absoluta favoritkakor är drömmar så det blev självklart en sats med drömmar nu på eftermiddagen. Det finns nog inga godare kakor, jag skulle kunna äta hur många som helst. Dem bara smälter i mun.
Nu börjar det kännas som om jag har kommit en bit på väg inför alla kommande kalas och adventsfiranden. Jag ska baka några sorter till samt lussekatter och pepparkakor, men det får bli en annan dag.


Ingredienser:

 100 g Smör 
3 dl strösocker 
2 tsk vaniljsocker 
1 dl rumsvarm rapsolja 
1 tsk hjorthornssalt
 4 dl vetemjöl 

Gör så här: 

Sätt ugnen på 150°. 

Vispa smör, socker och vaniljsocker tills det blir vitt och poröst. 
Tillsätt oljan och sikta ner vetemjöl och hjorthornsalt. 
Blanda snabbt samman till en smidig deg. 
Dela degen i 4 bitar, rulla ut till fingertjocka längder och dela varje längd i 12 bitar. 
Rulla varje bit till en lite boll och lägg på plåt med bakplåtspapper, lägg inte kakorna för tätt, de flyter ut lite i ugnen. 
rädda drömmarna mitt i ugnen ca 25 minuter. Låt kakorna svalna på plåten, annars går de lätt sönder.

/ Mrsfunky

1 kommentar:

Anonym sa...

Absoluta favoritkakan ♡ ...