onsdag 12 november 2014

.Kakor med snurr

Idag blev jag lite sugen på att baka kakor. Sagt och gjort, jag började med en sort som jag inte har bakat förut men som verkar ganska enkel; snurrkakor.
Den var riktigt lätt att baka och blev väldigt god och dessutom populär hos barnen.



Ingredienser: 

 250 g smör 
 2,5 dl socker 
 1,5 tsk bakpulver
 7,5 dl vetemjöl 
 1 tsk vaniljsocker 
 1 ägg 
 Pastafärg eller karamellfärg 

Gör så här: 

Blanda ingredienserna till en fin deg, dela degen i två delar och färga ena delen eller båda i valfri färg. 
Kavla ut degen mellan bakplåtspapper till en stor rektangel och gör sedan lika med andra delen. 
Ställ dem utkavlade delarna i kylen i ca 45-60 min, ta sedan ut dem och lägg på varandra och kavla försiktigt ihop dem. 
Rulla försiktigt ihop till en rulle, rulla i strössel och låt sedan degen vila ytterligare en timme i kylen. Skär sedan ca 1/2 cm tjocka skivor och lägg på bakplåtspapper. 
Grädda i 10-12 min på 180-200 grader.


/ Mrsfunky

1 kommentar:

Therese sa...

Hm.... borde nog börja med kakbak jag med inser jag! Får kika in här och testa några av dina recept! I dag äter vi dock barnens nybakta pepparkakor, mums! KRAM