tisdag 27 mars 2012

.Väldigt annorlunda

Den här veckan är jag på ungdomsmottagning och gör min praktik och än så länge kan jag säga att det inte känns som ett ställe jag vill jobba på. Det är trevligt och det är bra personal och så, men jag mår dåligt över att träffa alla ungdomar och höra hur dem lever. Hjälp, var är vårt samhälle på väg någonstans när 14-15 åringar kommer och berättar att dem har haft si och så många partner på några månader och där dem inte ens bryr sig om att skydda sig varken mot könssjukdomar eller graviditet. Vad händer med dagens ungdomar?!

Idag mer än någonsin är vi upplysta om alla olika könssjukdomar som finns och att det är bra att skydda oss, men ändå har vi högre siffror än någonsin med tex klamydia och abortsiffrorna går inte ner utan snarare tvärtom. Vad beror det på? Hur kommer det sig att så många är så oförsiktiga med sina liv och inte ens verkar bry sig?

Ja, jag kommer att få möta många olika slags människor i mitt kommande yrke och det är inte lätt alla gånger. Jag känner att jag ibland bara skulle vilja läxa upp dem och tala om för dem vad som är rätt, men det är inte min uppgift och dessutom, hur vet man vad som är rätt. Jag har ingen rätt att döma ngn, jag kan bara komma med råd till dem om vilka preventivmedel dem kan använda och att dem kanske borde testa sig mot tex klamydia, mer kan jag inte göra och har inte rätt till heller för den delen.

Nej, det är nog inte lätt alla gånger att vara ungdom i dagens samhälle med alla krav på allting, men å andra sidan har det någonsin varit lätt att vara ungdom.


/ Mrsfunky

Inga kommentarer: