tisdag 10 februari 2015

.Att våga testa något nytt

På fredag kväll får vi trevligt besök av goda vänner och till fikat tänkte jag försöka fixa ngt nytt som jag inte har gjort förut. Oftast kör jag på säkra kort, ngt som jag har gjort förut, men denna gång sprang jag över ett riktigt smarrigt recept som jag vill pröva. 

Bars med vaniljglass, mandelcrisp och toffeesås 
av Tina Nordström Tina på besök, 
 Antal portioner: 4-6 
Världens bästa efterrätt? Troligtvis! Kaksmulor, glass, kolasås och färska bär... mums! 

 Ingredienser 
500 g chocolate chip cookies 
150 g mandelmjöl eller hasselnötsmjöl 
125 g smält smör 
2 nypor havssalt
 2 l vaniljglass 
4 dl dulce de leche (kolasås) 
 färska hallon och vinbär till servering 

Gör så här 
Klä en bakform med måtten 30x18 cm med bakplåtspapper. Smula kakorna och blanda dem med fingertopparna med mandelmjöl, smält smör och salt till en smulig massa. Tryck ut hälften av smulorna i botten av formen och låt formen stå i frysen i cirka 15-20 minuter.

 Ta ut formen och fördela glassen till ett jämnt lager på smulorna. Tryck till ytan med en bakspatel eller stekspade. Låt stå i frysen igen i minst 45-60 minuter så att glassen "sätter sig". 

Värm försiktigt kolasåsen i en kastrull så att den går att hälla. Ta ut formen ur frysen och ringla toffeesåsen över glassen, sätt in i frysen igen och låt stelna.Täck alltsammans med resten av kaksmulorna och låt formen stå i frysen igen i minst 2 timmar innan servering. 

Skär i bitar som du gärna kan linda in lite snyggt i brunt bakplåtspapper vid servering. Det går förstås också bra att servera barsen på tallrikar med färska bär som tillbehör.


/ Mrsfunky

Inga kommentarer: