fredag 24 oktober 2014

.Tjäna mer jobba mindre, jobba mer tjäna mindre

Ja det är en fråga som inte är så enkel. Jag jobbar ju som ni vet natt och är därför ledig ganska mycket. Jag jobbar inte heltid utan det blir ca 80% vilket är ungefär 12 nätter på 5 veckor. Jag jobbar vill säga ganska lite men tjänar ändå om man räknar med min ob ungefär som en heltid dag. Jag trivs bra med mitt jobb men det är mycket runtom med kliniken och ledningen som tyvärr gör att man inte trivs så bra som man borde. Att jag jobbar natt är ett plus för då slipper jag mycket av tjafsen och det som är på dagarna. 
Nu har flera av mina kära kollegor sagt upp sig och ska börja inom primärvården. En av dem är en av tjejerna som jag läste barnmorska med och som jag har haft mycket kul med. Det känns tråkigt och jag kommer verkligen att sakna henne. Har flera gånger funderat på att börja inom primärvården istället men då måste jag börja jobba dag och det betyder att jag kommer att jobba mycket mer och tjäna mycket mindre. Är det värt det!?

Just nu tror jag inte att det är det. Skulle jag börja jobba dag skulle killarna få gå på fritids varje dag till kl 17. Jag skulle få mindre tid till mina barn, mindre tid hemma, större bensinräkningar eftersom jag skulle åka varje dag. Jag skulle inte hinna träna på samma sätt och ja hur skulle jag hinna med att städa och handla och allt som man även måste göra. 

Nej, mitt jobb har en hel del nackdelar, men än så länge väger fördelarna upp nackdelarna. Vad framtiden för med sig och hur det blir, det får vi se sedan. 

/ Mrsfunky

2 kommentarer:

Life of Johanna sa...

Så länge fördelarna väger över skall man inte göra något för andra gör saker, men man börjar tänka. :)

Sara sa...

Förstår hur du tänker, själv jobbar jag mån - tors 13-21 och skulle just nu aldrig byta bort de tiderna, älskar att vara ledig fre-sön . :)