tisdag 16 september 2014

.Med smak av jordnötter

Igår på eftermiddagen fick jag för mig att jag skulle baka lite så jag har lite att bjuda på nu när hösten är här och vi dessutom har en hel del kalas. Jag tog och hämtade min favoritbok och tittade lite i och beslutade sedan att pröva att baka jordnötskakor. Är man en älskare av jordnötter så ska man bara baka dessa kakor, dem var inte alls otäcka. Det var svårt att bara ta en kaka.


Peanut butter cookies (26 kakor)

  Du behöver:

120 gram rumstempererat smör ( glöm inte att ta ut i god tid!!) 
120 gram jordnötssmör ( med eller utan bitar) 
130 gram ekologiskt strösocker 
70 gram farinsocker 
 240 gram vetemjöl
3 gram bakpulver 
5 gram bikarbonat 
4 gram vaniljsocker, 
 2 gram salt
55 gram ekologiska ägg 
15 gram mjölk,
  70 gram salta jordnötter, grovhackade

 Gör såhär: 

Börja med att sätta ugnen på 210 grader. 
Vispa sedan smör, jordnötssmör, strösocker och farinsocker fluffigt i en bunke. Det tar några minuter. 
I en annan bunke blandar du mjöl, bakpulver, bikarbonat och salt noga. 
 I smörblandningen blandar du sedan ner ägg och mjölk. 
 Rör sedan ner de torra ingredienserna och arbeta ihop smeten till en deg 
Häll sedan ner de grovhackade jordnötterna och blanda väl. 
 Ta ut degen ur bunken, forma till en korv och dela den i 26 bitar. 
 Rulla bitarna till små bollar och lägg dessa glest på ett bakplåtspapper ( de flyter ut under gräddning).
Med hjälp av en gaffel plattar du till kakorna och gör ett snyggt rutmönster. 
 Grädda kakorna mitt i ugnen i cirka 10 minuter eller tills kakorna har fått fin lite gyllene färg. Låt de svalna litegrann och flytta sen över de till ett galler för att svalna av helt.

Jag lovar, dem smälter i mun och du har svårt att bara äta en!

/ Mrsfunky

Inga kommentarer: