tisdag 16 september 2014

.Kanelkakor som smälter i mun

Efter att jag hade bakat dem goda jordnötskakorna så bakade jag en av mina favoriter, nämligen Roy Fares kanelkakor. Jag lovar, dem smälter i mun. Alla här hemma älskar dem och jag får vara glad om dem kommer att räcka en vecka.


Snickerdoodles: (20 kakor)

3dl vetemjöl 
1tsk vaniljsocker 
1/2tsk bikarbonat
 100g rumsvarmt smör 
1 3/4dl strösocker 
1 rumsvarmt ägg 
1tsk vitvinsvinäger 

 Garnering:
 1/2dl strösocker 
1tsk malen kanel 

 200 grader 8 min 

Gör så här:

1.blanda mjöl, vaniljsocker och bikarbonat i en skål. 
2.vispa smör och socker fluffigt i bunken du senare vill andvända (allt blandas ned hit sedan) 
3.vispa ned ägget, tillsätt de torra ingredienserna och vinägern. 
4.arbeta ihop till en jämn deg. 
5.rör ihop socker och kanel på en talrik eller i en skål. 
6.dela degen i 20 delar och rulla dem till bollar och rulla dem i sockret och kanelen. 
7.lägg kulorna glest på en plåt med bakplåtspapper och platta till dem 
8.grädda mitt i ungnen tills kakorna fått lite färg.

/ Mrsfunky


Inga kommentarer: