lördag 29 juni 2013

.Ordet blir kött

Läste ett inlägg på Marcus Birros blogg och vad säger man, det var riktigt bra.

Här kommer det:

Guds ord är märkligt levande. När jag läser Bibeln slås jag av hur övernaturligt närvarande allting är. Det är som att hålla ett levande fotografi i handen.
Fastän så långa avstånd kommer allting så nära.
Det är inte alltid alla böcker i Bibeln känns lika angelägna just för dig, just idag.
Men jag törs lova att det finns texter i Bibeln som träffar dig rakt in hjärtat just där du är idag.
Ordet som blir kött har tidigare haft en lite litterär klang för mig.
Men när man läser Bibeln och är ömsint och tålmodig nog att våga hålla sitt hjärta helt öppet, så smiter orden in i dig, in i ditt inre, blir en del av dig.
Efter en tid märker du, lite i taget, hur Guds ord förändrat dig som människa.
 Nästan utan att tänka på det har ditt livs viktigaste resa startat inuti dig, en stilla och våldsam resa i ditt inre, mot bot och bättring, ifrån nederlag, skam och lögner och in i en ljus hamn av frid och tacksamhet.
Du är inte skyddad för all framtid från allt ont, det är inte vad det handlar om, utan det handlar om att ordet du läst, och läst igen, till sist får en sådan förankring hos dig att du blir en bättre och sannare människa efter ett tag.
På det sättet har ordet blivit kött. Det du läst har blivit sant och verkligt i ditt liv. Det är faktiskt storslaget. Övernaturligt i det lilla.

Tack Jesus.

(Taget ur Marcus Birros blogg)

Att vara kristen och tro på Ordet innebär inte att jag är skyddad ifrån allt ont eller att mitt liv blir perfekt på ngt sätt, men det som är skönt att veta är att jag har Ngn som hjälper mig igenom allt det jobbiga och som finns där för mig i både glädje och fest, vardag som helg och som hjälper mig att bli en bättre människa. Det är stort!

/ Mrsfunky

Inga kommentarer: