onsdag 17 april 2013

.Återupplivning av nyfödda

Imorgon ska jag gå på utbildning över dagen. Jag ska gå en CEPS-utbildning.

CEPS - Center for Education in Pediatric Simulator 

 CEPS - Center for Education in Pediatric Simulator – är ett gränsöverskridande mångprofessionellt lärandeprojekt. Det syftar till att minska risker och komplikationer för en mycket känslig patientgrupp – nyfödda. Under kursen tränas deltagarna i att fatta beslut enligt medicinska riktlinjer både i vardagliga och akuta situationer. 
 För att nå så goda utbildningsresultat som möjligt använder KTC såväl modern teknik och utrustning som "hands-on-övningar". Under de realistiska övningarna – både enkla och komplicerade fall – står alltid det nyfödda barnet (dockan) i centrum.


Det ska bli mycket intressant att få gå den här utbildningen. Jag har bara varit med om några få dåliga barn och när man inte har kunskapen på rätt sätt så känner man sig så maktlös. Vi har självklart fått läsa om det i skolan, men från teori till praktik är stor skillnad. Det enda är att jag inte gillar att göra sådana övningar där jag ska vara i centrum tillsammans med läkare och annat. Jag tycker det är väldigt jobbigt, men det kommer nog att gå bra.
Förhoppningen är att nästa gång jag får ett dåligt barn så kommer det att kännas bättre om jag vet exakt vad jag ska göra. Nu är man ju aldrig själv när man har ett dåligt barn, utan man är både narkosläkare, barnläkare och neosköterskor, vilket är en trygghet i sig. 

Ja, vardagen som barnmorska kan föra med sig både glädje och sorg och man ställs ofta inför nya utmaningar. 

/ Mrsfunky

Inga kommentarer: